Prima pagină > Uncategorized > Gandim pozitiv peste noapte sau muncim sa schimbam perspectiva?

Gandim pozitiv peste noapte sau muncim sa schimbam perspectiva?

8 Ianuarie 2012

Am sa incep acest articol cu un citat putin modificat, provenit din gandurile lui Buddha: „Nimeni si nimic nu-ti poate face rau daca tu nu-i permiti.”

Cum vine asta?Daca merg pe strada si unul imi fura portofelul sau ma bate, fara ca eu sa fi permis asta, nu mi-a facut rau?

Da.Nu putem fi asemeni lui Buddha, putini sunt cei care ajung atat de iluminati.Dar totul tine de noi si de felul cum privim lucrurile din interior catre exterior.Citeam un articol acum cateva zile, in care se evidentiau diferentele de mentalitati intre un om optimist si unul pesimist.Cum gandesc cei doi intr-o situatie similara, pe care viata le-o asaza in cale si prin care sunt nevoiti sa treaca?Sa luam exemplul furtului unui portofel.

Cel optimist: „E drept ca acolo se aflau toate actele mele, carduri, bani, dar ce s-ar fi intamplat daca mi-ar fi fost furata viata?Daca cel care a ravnit la portofelul meu imi dadea si una in cap si ajungeam mai rau decat sunt acum?Aveam niste carduri, ce pot face in situatia asta?Pot vorbi la banca sa imi inchida conturile astfel incat infractorul sa nu se poata folosi de banii mei.Aveam si un buletin, intr-adevar o sa dureze ceva , pana il reinnoiesc, dar nu atat de mult cat ar fi durat recuperarea mea din spital in urma loviturii, asta in cazul in care as fi scapat cu viata.Cheltuielile ar fi fost si ele mai mari.Am o noua problema acum, si vreau sa vad cat de apt sunt sa-i gasesc solutii si sa o rezolv.Daca reusesc sa fac asta, increderea in mine va mai creste cu o treapta si uite cum tot raul se intampla spre binele meu.”

Asa ar gandi un om logic, rational, care nu se lasa dominat de emotii  si reactii de moment.El stie ca viata este imprevizibila si ca trebuie sa se adapteze, sa rezolve probleme pentru cresterea lui interioara.Stie ca acesta este cel mai bun lucru pentru el, alege sa faca ce e mai bine pentru el, iar omul nostru optimist evolueaza din ce in ce mai mult.

Haideti sa vedem cum procedeaza celalalt in aceeasi ipostaza:

Pesimistul: „Nu se poate asa ceva.De ce tocmai mie?Din toata multimea de oameni cu bani, de ce Doamne , tocmai mie ai ales sa mi se intample asta?Dupa ce ca n-aveam prea multi bani, am si asa destule probleme, asta imi lipsea?Ce-o sa fac acum?Mi s-a intamplat tot  ce e mai rau.Fac ce fac si iarasi o dau in bara.De nimic nu sunt in stare.N-am fost capabil sa-mi tin si eu banii intr-un loc mai sigur.Aveau dreptate <<prietenii>> cand imi spuneau ca sunt prost.”

Si iata cum, in fata unei situatii neprevazute, se activeaza un tipar de gandire.Ce face al doilea?Prima data neaga (nu i se poate intampla tocmai lui asa ceva), asaza responsabilitatea pe umerii Celui ce l-a creat.Apoi mai adauga si alte probleme pe langa cea noua astfel incat isi defocalizeaza atentia de la solutiile ce ar putea sa apara in mintea lui.Intra in panica, rememoreaza trecutul incarcat cu negativism, trecut influentat de parintii si mediul social din care a facut parte si activeaza exact acele mesaje impregnate de cei ce i-au fost alaturi, care il fac sa se simta vinovat, furios pe el, incapabil si lipsit de valoare.

Observati, dragii mei, cum procedeaza un om care se lasa condus de propriile reactii, impulsuri emotionale.Care este efectul acestui tip de comportament?Stima de sine scazuta, depresie usoara, incapacitatea de a gasi solutii la propriile probleme, aparitia unor noi serii de probleme si conflicte interioare, de unde rezulta stima de sine scazuta.Un cerc vicios, un tipar repetitiv ce genereaza o viata saraca, lipsita de stralucire, posaca, mohorata ca o zi ploioasa de toamna.Toate aceste ganduri il fac pe individul nostru sa se simta si mai inferior decat ceilalti.

Voi sunteti optimisti sau pesimisti?In mare parte, dintre oamenii pe care am avut privilegiul sa-i cunosc, am observat ca procedeaza si gandesc ca in cazul pesimistului.Asta este prima noastra reactie in fata unui obstacol.Toate gandurile negative navalesc asupra noastra.Iar cele pozitive le cautam neincetat, dar pare ca se ascund de noi.Ma intreb de ce?

E normal sa se intample asta, atata vreme cat nu ne educam mintea si emotiile.Eu cred ca secretul succesului in orice domeniu este inteligenta emotionala, cum spunea si  Goleman.De aici pleaca totul.Pentru ca cele mai multe alegeri ale noastre se bazeaza pe emotii.Astfel, fiecare isi conduce viata dupa propriile emotii.Daca experimentezi mai multe emotii negative decat pozitive, cum crezi ca va fi viata ta?Posaca, urata, ca cea a pesimistului.

Tindem sa gandim negativ mai mult decat pozitiv, datorita felului in care am fost educati si programati de parinti, bunici, strabunici,s.a.m.d.Daca aruncam o privire in istorie, gasim multa suferinta acolo.Ne nastem cu o parte din acea suferinta.Numai asa imi pot explica durerea si momentele triste care apar fara sa le declanseze ceva anume, ceva specific.Deci, ceea ce ne determina pe majoritatea sa gandim ca in cazul pesimistului este trecutul nostru, istoria si modul in care am fost educati.

               Cei mai multi dintre oameni nu vor observa propriile tipare de gandire, pentru ca au prea multe lucruri de facut decat sa stea sa se analizeze.Dar voi, cititorii mei, care va pasioneaza astfel de subiecte, care va trezesc interesul, in mod sigur ati ajuns pe o scara a evolutiei mai sus decat ceilalti.Prin simplul fapt ca va faceti timp sa cititi pagini ca acestea, ma face sa cred, ca in mod sigur, va preocupa si altceva decat sa dormiti, mancati, munciti si sa va distrati.

Atata timp, cat sunteti preocupati de gasirea unui sens, de cunoasterea voastra profunda, de educarea voastra, veti observa si veti constientiza cum reactionati voi in fata problemelor ce sunt menite sa apara in drumul vostru prin aceasta lume.

               Ce puteti face cand va surprindeti ca sunteti , de cele mai multe ori, mai negativi decat pozitivi?Simplu.Ce a facut si omul optimist.A muncit sa se inteleaga pe el.A muncit pentru el.Nu pentru a avea o slujba si un loc in societate.S-a observat pe sine si a dorit sa fie mai bun decat ieri.S-a educat.Si-a educat inteligenta rationala dar si emotionala.A avut grija de el.A decis sa se iubeasca pe sine.Din grija si iubirea de sine izvorasc si gandurile pozitive.Nu va inchipuiti ca aceasta se asterne peste noapte.Sau cititi 2-3 carti motivationale si gata.Vi s-a schimbat viata.Daca ma iubesc pe mine, voi alege si voi face ce e mai bine pentru mine.Cum imi va fi mie mai bine daca aleg sa fac asta?Imi va fi bine sau mai mult rau daca iau aceasta decizie?Cu ce ma afecteaza?Care sunt beneficiile?Iata exemple de intrebari pe care si le pune un om care tine la el si care il vor conduce spre decizii bune si spre o viata mai buna.Dar iubirea de sine implica multa munca.

              Sunteti dispusi sa munciti pentru a va iubi mai mult si pentru a lua decizii mai bune?Eu sunt dispusa sa va ajut sa va iubiti in fiecare moment al vietii voastre.Sunt aici ca sa va indrum pasii atat voua cat si mie, sa invatam impreuna ce ni se preda in aceasta viata si sa reusim sa crestem si mai mult in interior, pentru ca interiorul este singurul lucru intangibil, care nu piere si care ramane vesnic.

